måndag 11 januari 2016

Bowie's dead

En superstjärna har slocknat. Jag lyckades hålla mig ifrån tårar hela dagen men nu när jag kom hem gick det inte.
Jag skulle utan tvekan säga att David Bowie är den konstnär/underhållare som skapat mig till den jag är idag.
Han var sångare, poet, frontman, kvinna, homo, hetero, rockstjärna, popstjärna, superstjärna, hippie, punkare, drogmissbrukare, alkoholist, geni, galen, normkrossare, alien, människa, legend, hjälte, Gud.

Jag lyssnade väldigt lite på musik när jag var yngre. Det var några få skivor som jag hade laddat in i mitt iTunes-bibliotek bl.a. Ted Gärdestad, Madonna, Abba, R.E.M, Red Hot Chili Peppers, The Hives och David Bowies två skivor som fanns som fysiska CDs; Pin Ups och Hunky Dory.
Hunky Dory är en så otroligt tidlös och perfekt skiva. Jag minns när jag lyssnade på Bewley Brothers och det rös i kroppen mot slutet av den. Det episka och fina i Oh! You Pretty Things som gjorde att allt i ungdomen ändå var okej igen och så klart Queen Bitch som är den perfekta glamrocklåten.

Det var, är och kommer alltid att vara något speciellt med Bowie. Jag fick senare mer nys om honom när musik blev mer tillgängligt och jag laddade ner Ziggy Stardust och hela Berlin-trilogin plus Station to Station. Det frälste mig totalt. Jag lyssnade på Ziggy Stardust and the Spiders from Mars varje dag i ett helt år och analyserade sönder alla låtar, köpte till och med en bok som gjorde samma sak där jag fick mer bränsle kring mina teorier kring texterna.
Jag skrev en musikfilm baserad på hans låtar, flyttade till Berlin precis som han gjorde, köpte en 12-strängad gitarr som han spelade. Såg till att ha samma stil på skorna som han har i ett framträdande med Queen Bitch. Läste en bok om honom i Berlin, gick till hans och Iggys favoritkafé, gick till platsen där Ziggy Stardust-omslaget är plåtad och har sedan 13 års ålder insupit honom.

Det är en tragedi. Men jag får aldrig glömma att alla stjärnor slocknar någon gång, och det är upp till var och en att skapa sin egen legend.
Jag vill göra musik. Jag kommer aldrig någonsin att kunna ligga ens i närheten av det han skapat vare sig i mode, musik, framträdande, stil eller någonting som han har skapat och gjort, men det är något att sträva efter. Precis som Bowie hade sina influenser så måste jag ha mina. Så måste alla ha sina och det är det som är så fint med oss människor att vi tar från varandra.

Jag älskar dig David Bowie, vi ses i rymden och i nästa liv!

Följande bilder har jag snott från nätet. Det är så mycket kärlek och fina foton som jag sparat av olika anledningar. Gillar extremt mycket när han har hängt med andra kändisar. Enjoy!

spelar trumpet i ngn slags modelltågverkstad...




trivia om den här bilden är att han hade sagt att han var intresserad av fascism och nazism (som estetik) och tidningen publicerade bilden där han gör "fascisthälsning". (han vinkar bara egentligen

debbie harry (blondie)



iman, som numer är änka :'(

bowie, michael jackson och cher.


james brown!

najs musche


lillkillen david jones


david johansen (n.y. dolls)

under berlintiden


hmm


iggy o ziggy

tina turner, david bowie och keith richards (konstigt att han lever egentligen...)

partners in crime


marc bolan

tv-reporter 




hehe

labyrinth

med slash! slash mamma gjorde kläder till bowie har jag för mig, dom hade nån koppling iaf. slash har ringt till bowie under sitt heroin/kokainberoende och frågat om hjälp, ba "ey man! i see creature things even tho im not high", "stop bein so depressed slash and they will go away!", "thx bowie"  

han verkar gladast att träffa dom.

2 hobbits

pete townshed 


;)




så jävla fett!

moss garden 

ungen till vänster har gjort nya warcraft-filmen nu ;)





groupies/fans

anthony kiedis o johnny depp


dj + db

<3

dave gahan


2 legends! axl rose. hade länge den här som bakgrundsbild på telefonen




:')

bild kaféet i schöneberg dit iggy och david gick.



Vila i frid du underbara hjälte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar