lördag 5 december 2015

Laga lunch och middag till Lova

Idag så är det julestök och julebak hos familjen Nyman-Beling :)
Imorgon kommer nämligen alla våra föräldrar + respektive + barn... Så det kommer vara ca 15 pers på ca 30+kvm. När jag skriver det så vet jag inte vad jag gett mig in på?! Vi kommer ju stå packade som sillar!!!
Det är första gången alla träffas tillsammans och också första gången dom träffas. Några har träffats lite smått men aldrig officiellt så det ska bli skoj/nervigt hehe...

Igår lagade jag och Joel mat i skolan för det var vår tur att ha matlag. I 9 fall av 10 blir det någon gryta eller soppa och det är inte så jätteroligt. Därför gjorde vi potatismos med gröna bönor, svamp och broccoli som var ångkokta. Det blev väldigt gott! Eftersom att Lova går i min klass/skola var det första gången på dagen jag lagade mat till henne och som inläggstiteln avslöjar så var det inte den sista eftersom att hon kom på besök till middagen!
Jag och Simon skulle laga mat tillsammans, som är ett stort gemensamt intresse, tanken var att tillsammans skapa en fusionmåltid vilket innebär att en tar två eller tre eller hundra olika matkulturer och försöker kombinera det i samma maträtt. I det här fallet blev det asiatiskt/italienskt tema på rätten som blev en lasagne med bl.a teriyaki, koriander, tofu, lime och chili osv. och jag måste säga att det lätt är bland topp 5 saker jag ätit i hela mitt liv! Ser fram emot att skapa fler fusioner med Simon och andra människor!
Stella och Lova tyckte också att maträtten var jättegod och det var roligt! Sen kom Max och Shiva som också tyckte att den var god! Faktiskt! ...

Skolveckan har varit bra. Känns konstigt att komma tillbaka från Paris och kasta sig in i skolvärlden, känns som jag missat allt och ingenting men det har gått bra! Vi har målat blommor och spänt målardukar vi sen målat på och det har varit väldigt harmoniskt!

Nästa inlägg jag gör ska jag bara lägga upp massa bilder på jultomtar jag sparat på datorn såhär i juletider :) så peppa er för det!

Bilder:
blomsterverkstad ;)

en god klasskamrat som vi kan kalla emelie hade tagit med sig saffransbullar tihi!

som lova tyckte var jäättegoa

ett collage ja håller på me

min målning på tema blomster 

potatis

i väntan på att maten lagas


"hmm... i don't understand your move..."

oh la la!




obs! första bilden är avriven

simon med ett spännande vin! "vi tar den med roligast förpackning" 3.5/5


asiatisk bechamelsås 


tomatsåsen ;)



garneringen! 


järngänget ;)

vi kom till en fest på en grafisk skola


jag och theo gillade dom här



julebak från idag! som konst kan en säga...

min busiga "jag-fick-visst-lite-mjöl-på-näsan-look" som alltid är fabricerad... 




tjusigt! 
Tack för att ni läste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar